ERGOPRACA

o ergonomii, czyli o zdrowej pracy i życiu

Czerwiec 2nd, 2015

Przestrzeń osobista w środowisku pracy

Bez kategorii, by redaktor.

Pozbądź się ścian a usprawnisz komunikację! Czy rzeczywiście jest to najlepsze rozwiązanie dla Twojego biura? Otwarte biura sprzyjają pracy zespołowej, pozytywnej atmosferze pracy, jednak są osoby, które narzekają na hałas, utratę prywatnej przestrzeni, czy problemy z koncentracją. Taki układ ma swoje silne i słabe strony. Inteligentny układ biurowy pozwala na zachowanie zalet otwartych przestrzeni a także minimalizowanie ich wad. Potrzeba zatem wydzielonych miejsc, umożliwiających pracę w odosobnieniu.

(fot. www.pinterest.com)

(fot. www.pinterest.com)

Przestrzeń osobista

Psychologowie określają przestrzeń osobistą jako niewidoczną strefę, rodzaj bańki, która steruje kontaktami z innymi ludźmi. Wtargnięcie do tej sfery jest niepożądane i zazwyczaj źle odbierane. W życiu codziennym realizujemy tę zasadę automatycznie. Przykładem jest autobus, gdzie nie siadamy obok obcej osoby jeśli są wolne miejsca gdzieś dalej. Wielkość przestrzeni osobistej zależy w dużej mierze od relacji z innymi ludźmi. Oczywiste jest, że osoby, które lubimy dopuścimy do siebie bliżej.

Badanie przestrzeni osobistej

Wielkość przestrzeni osobistej również zależy od środowiska, w którym ma miejsce interakcja. Ludzie akceptują różne odległości ze względu na to czy znajdują się w dużym czy w małym pomieszczeniu. Mniejsza przestrzeń osobista wymagana jest w dużych pomieszczeniach. Potrzeba odległości jest większa na środku pokoju niż w jego narożnikach. Znaczenie ma także wysokość sufitu. Im pomieszczenie jest wyższe, tym mniej przestrzeni osobistej potrzebujemy. Więcej miejsca potrzebujemy, gdy znajdujemy w danym pokoju pierwszy raz.

Tego rodzaju fakty są niezbędne dla planistów pokoju. Przestrzeń osobista jest ważnym czynnikiem także dla wymiarów biurek i układów całego pomieszczenia. Zbyt ciasne biura sprawiają, że ludzie czują się nieswojo, co zniechęca ich do pracy. Przy projektowaniu pokoi biurowych warto zadbać także o ergonomię. Zakup pierwszego-lepszego krzesła może stać się przyczyną chorób kręgosłupa u pracowników. Warto zastanowić się także nad tzw. stojącymi biurkami. Dobrym rozwiązaniem będzie wprowadzenie jednego czy dwóch i sprawdzenie efektów.

A dla Was co jest najważniejsze w miejscu pracy? Wolicie pracować we własnych osobnych pokojach czy jednak w ciągłej interakcji z innymi?

Źródło: http://officesnapshots.com/

Back Top