ERGOPRACA

o ergonomii, czyli o zdrowej pracy i życiu

Lipiec 8th, 2015

Ergonomia pracy w pozycji siedzącej

Bez kategorii, by redaktor.

Ergonomia to dziedzina dostarczająca prostych technik i narzędzi pozwalających na zachowanie zdrowia podczas pracy. W części pierwszej artykułu przedstawimy przydatne wskazówki dla osób pracujących na siedząco.

Dobierz odpowiednie siedzisko

Siedzący tryb pracy może przyczynić się do bólu i zwyrodnień dolnej części kręgosłupa. Przeciwdziałać tym skutkom można za pomocą dobrze dobranego, regulowanego krzesła. Podstawowe zasady regulacji siedziska zakładają, że:

  • stopy spoczywają swobodnie na podłodze,
  • miednica znajduje się nie niżej niż kolana,
  • podłokietniki umieszczone są tak, by nie było potrzeby unoszenia barków,
  • oparcie wspiera głównie dolną część kręgosłupa,
  • tapicerka jest miękka oraz przepuszcza powietrze.

Pozostałe elementy stanowiska pracy siedzącej

Oprócz siedziska pracy zadbać należy także o odpowiednie ułożenie biurka. Po pierwsze, trzeba pamiętać o odpowiedniej ilości miejsca na nogi. Po drugie, blat stołu powinien znajdować się na tej samej wysokości, co łokcie.

Jeśli biurko jest nieco za wysokie i nie można go obniżyć za pomocą regulacji ustawienia blatu, czy też wysokości nóg, można spróbować skorzystać z podnóżka, zapewniającego podparcie dla stóp. Zbyt dużych nieprawidłowości podnóżek nie zdoła zniwelować, jednak w przypadku, gdy brakuje kilku centymetrów, jego zastosowanie może być bardzo skuteczne.

Na rysunku 1 przedstawiamy Wam jak powinno wyglądać poprawne stanowisko pracy oraz na co zwrócić uwagę.

Rys. 1. Poprawne stanowisko pracy siedzącej. Źródło: „ERGONOMIA – czyli jak pracować wygodniej, zdrowiej i bezpieczniej”, Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku

Rys. 1. Poprawne stanowisko pracy siedzącej.
Źródło: „ERGONOMIA – czyli jak pracować wygodniej, zdrowiej i bezpieczniej”, Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku

Kolejnym ważnym aspektem pracy siedzącej jest odpowiednie rozmieszczenie narzędzi pracy na biurku. Należy je ułożyć tak, by zapewnić jak najmniejsze obciążenie ciała. Bierzemy pod uwagę takie kryteria jak masa przedmiotu oraz częstotliwość jego używania. Im jest on lżejszy lub rzadziej używany, tym dalej można go umieścić.

Nie zapominaj o przerwach w pracy

Praca na siedząco także męczy. Pozostajemy w jednej pozycji przez długi okres czasu, przez co obciążamy stale część mięśni, podczas gdy inne w ogóle nie pracują. Na każdą godzinę pracy potrzebujemy około 5 minut przerwy. Nie należy jednak odpoczywać w pozycji siedzącej. Najlepszym rozwiązaniem są proste ćwiczenia. Inspiracji możecie zaczerpnąć z naszych artykułów dotyczących aktywności fizycznej, które znajdziecie tutaj: ćwiczenia 1ćwiczenia 2ćwiczenia 3.

W kolejnej części pokażemy przykłady alternatywnych siedzisk, które możecie zastosować podczas pracy. Zapraszamy 🙂

Źródło: „ERGONOMIA – czyli jak pracować wygodniej, zdrowiej i bezpieczniej”, Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku

Back Top