ERGOPRACA

o ergonomii, czyli o zdrowej pracy i życiu
Archive for Styczeń, 2015

Styczeń 28th, 2015

Jak radzić sobie ze stresem?

Możliwość komentowania Jak radzić sobie ze stresem? została wyłączona, Bez kategorii, by redaktor.

Trudno zliczyć ilość sytuacji, w których odczuwamy stres. Na szczęście, żeby znacznie obniżyć jego poziom nie trzeba usuwać wszystkich determinant. Przedstawione wskazówki nie są trudne do zrealizowania i z pewnością uda się Wam bez problemu wdrożyć je w Wasze życie. Zmiana nawyków: Przychodź wcześniej do pracy, czy szkoły. Nawet 5-cio minutowy bufor czasu wystarczy na zmniejszenie poczucia pośpiechu, poczujesz się mniej zabiegany. Rozpoczniesz dzień spokojnie. Relaksuj się w dni wolne. O potrzebie odpoczynku i regeneracji sił wspominałam już w jednym z artykułów, ale zawsze warto o tym przypomnieć. Spróbuj powstrzymać się od sprawdzania poczty e-mailowej czy odbierania telefonów służbowych podczas wolnego. Wykonuj najbardziej stresujące czynności w pierwszej kolejności. Możesz np. wyznaczać daty ważnych spotkań na początku tygodnia (oczywiście w miarę możliwości :)). Dzięki temu z dnia na dzień zmniejszysz swój poziom stresu, a trudne zadanie zostanie wykonane. Pozbądź się bałaganu. Chodzi zarówno o organizację pracy jak i porządki w domu. Zarządzaj swoim planem dnia – mniejszymi zadaniami, które mogą powodować chaos jak i tymi większymi i poważniejszymi. Wysypiaj się. Zachęcam do wykonania testu – na sobie :). Przez tydzień kładź się spać o godzinę wcześniej niż zwykle. Zobacz jakie będą tego efekty. Dieta: Pij wodę. Odwodnienie powoduje wzrost poziomu kortyzolu – bardzo szkodliwej dla organizmu substancji, która jest również skutkiem silnego stresu. Wyeliminuj cukier ze swojej diety. Może to być trudne jednak warto spróbować. Cukier jest szybko wchłaniany do krwioobiegu. Początkowo czujemy nagły przypływ energii, jednak organizm zaczyna wydzielać insulinę, która ma za zadanie usunąć ten cukier. W efekcie czujemy się zmęczeni i rozleniwieni. Utrzymuj…

Styczeń 21st, 2015

Czas wstać!

Możliwość komentowania Czas wstać! została wyłączona, Bez kategorii, by redaktor.

Przeanalizujcie swój dzień i sprawdźcie ile czasu spędzacie w pozycji siedzącej. Współczesny człowiek siedzi w samochodzie, potem w pracy, następnie w domu – podczas posiłków, przed telewizorem, czy komputerem. Jestem pewna, że niewielu z Was zastanawiało się nad negatywnymi skutkami takiej postawy. Siedzący tryb życia można porównać do palenia tytoniu. Zwiększa ryzyko wystąpienia niektórych rodzajów nowotworów, chorób serca, a szkodliwe skutki są nieodwracalne, nawet dzięki ćwiczeniom. Co jeszcze nam grozi, gdy całe dnie przesiadujemy, zamiast w końcu się ruszyć? Po pierwsze – otyłość. Powszechnie wiadomo, że ćwiczenia i zdrowa dieta są głównymi czynnikami pozwalającymi na utrzymanie właściwej wagi ciała. Nie należy jednak zapominać o zwyczajnym poruszaniu się w ciągu dnia. Warto wstać co jakiś czas z krzesła, pospacerować chwilę –  nawet po biurze. Po drugie – cukrzyca typu 2. Długotrwałe przesiadywanie oprócz otyłości skutkuje podwyższeniem poziomu cukru we krwi. Po trzecie – problemy z mięśniami. Zablokowane przez cały dzień stają się sztywne. Mięśnie powinny często pracować, co pozwoli zapobiegać negatywnym skutkom. Naukowcy uważają, że siedzący tryb życia może być jednym z powodów trudności w poruszaniu się, jakie mają osoby starsze. Po czwarte – zakłócenia w pracy enzymów rozkładających tłuszcze, które organizm wykorzystuje jako energię. Prowadzi to do ich odkładania się w naszym ciele. Po piąte – depresja. Tak, depresja też może być skutkiem siedzącego trybu życia. Dzieje się tak dlatego, że długotrwałe siedzenie zakłóca cyrkulację „hormonów szczęścia”. Jak widać, ciągłe przesiadywanie może przynieść poważne skutki. Warto więc czasem wstać:)

Styczeń 16th, 2015

Prezenteizm – co to takiego?

Możliwość komentowania Prezenteizm – co to takiego? została wyłączona, Bez kategorii, by redaktor.

Prezenteizm definiuje się jako nieefektywną obecność w pracy. Zjawisko to ma miejsce, gdy pracujemy mimo choroby, czy przemęczenia. Czujemy się źle pod względem fizycznym i/lub emocjonalnym. Nasza wydajność jest znacznie niższa niż wtedy, gdy jesteśmy zdrowi. Popełniamy więcej błędów, pracujemy wolniej, jesteśmy bardziej narażeni na wypadki w pracy czy konflikty z innymi. Prezenteizm, oprócz strat materialnych, powoduje u pracowników  rozwój chorób, lub też  innych dolegliwości. Zjawisko prezenteizmu staje się coraz większym problemem dla organizacji, chociażby dlatego, że przynosi większe koszty niż absencje. Według badań przeprowadzonych przez Statistic Canada prezenteizm przynosi 7,5 razy większy spadek produktywności niż nieobecność chorego pracownika oraz stratę 7,5 dnia w ciągu roku. Oszacowano, że kanadyjskie firmy tracą w ten sposób  15 – 20 mld dolarów rocznie[1]. Dlaczego chodzimy do pracy mimo choroby? Po pierwsze skłania nas do tego sama praca – gonią nas terminy, kontrole, czujemy się zobowiązani wobec współpracowników, a nawet boimy się utraty zatrudnienia. Drugim czynnikiem są osobiste okoliczności takie jak: sytuacja finansowa czy rodzina. Ostatnim bodźcem jest nasza psychologia. Czujemy się zaangażowani, lubimy swoją pracę. Chcemy się wykazać, zyskać uznanie. Zjawisko prezenteizmu jest wszechobecne. Kto z nas brał urlop z powodu przemęczenia? Należy jednak pamiętać o realnych zagrożeniach dla naszego zdrowia, takich jak pogłębienie choroby czy wypadki w pracy. [1] http://rhealth.ca/corporate/2012/11/05/presenteeism-in-canada/ (14.01.2015)

Styczeń 8th, 2015

Czy istnieją sposoby na ergonomiczne korzystanie z tabletu?

Możliwość komentowania Czy istnieją sposoby na ergonomiczne korzystanie z tabletu? została wyłączona, Bez kategorii, by redaktor.

Tablety stają się coraz powszechniejszą alternatywą dla laptopów. Są lżejsze, bardziej poręczne, można je wszędzie zabrać. Jednakże mają znacznie gorszy wpływ na naszą postawę. Siedzimy krzywo, pochylamy się, a nawet leżymy, trzymając urządzenie nad głową. Ułatwieniem miały być specjalne etui z funkcją podkładki, które można odgiąć i ustawić na nim tablet pod kątem. Są pomocne, lecz nie rozwiązują problemu siedzenia z głową pochyloną i patrzenia w dół. Taka pozycja powoduje nieprawidłową pracę mięśni szyi w zdecydowanie większym stopniu, niż podczas korzystania z komputera stacjonarnego lub przenośnego. Jakie ryzyko wiąże się z używaniem tabletu? Są to: nadwyrężenie, obciążenie i urazy szyi, ramion i pleców, powtarzanie się urazów stawów, mięśni, ścięgien i nerwów, obciążenie oczu objawiające się niewyraźnym lub podwójnym widzeniem oraz bólem głowy. Jak przeciwdziałać urazom? Oto 10 rad jak pro-zdrowotnie korzystać z tabletu: Zwracaj uwagę na swoją postawę, unikaj nieprawidłowych pozycji, takich jak „na sępa”. Zastanów się jak umieścić lub jak trzymać tablet: dla zadań takich jak mailing korzystaj z tabletu jak z laptopa, kiedy czytasz lub grasz potraktuj tablet jak książkę, rekomendowany kąt nachylenia tabletu podczas przeglądania wynosi 30 stopni, gdy oglądasz filmy postaw tablet niemalże pionowo na stole. Kup etui, które pozwala na postawienie i regulowanie kąta nachylenia tabletu. Do pisania dłuższych tekstów używaj osobnej klawiatury. Jeśli korzystasz z tabletu na co dzień, wykorzystaj w tym celu stanowisko do pracy, wyposażone w krzesło, klawiaturę, itp. Lekko dotykaj ekran, nadmierna siła obciąża palce, nadgarstek i przedramię. Utrzymuj ekran w czystości. Zawsze ustawiaj tablet pod odpowiednim kątem do okna. Unikaj górnego światła. Unikaj zmęczenia oczu poprzez…